Monday, November 24, 2008

ANALISIS WEB 32

PEMILIK : Syariahway



ULASAN :
laman web ini sesuai dijadikan rujukan kepada pelajar dengan bantuan guru kerana kejelasannya kurang kerana tiada gambar atau video untuk menunjukkan kedudukan badan ketika mula bersolat hingga ke salam. laman web ini juga sesuai dijadikan bahan P&P oleh guru pendidikan Islam untuk mengajar tajuk solat.
Sedikit keleman kepada laman web ini kerana kejelasannya agak kurang kerana kedudukan anggota badan ketika melakukan rukun-rukun solat tidak dinyatakan. Tiada gambar atau video untuk menerangkan kedudukan ketika awal hingga akhir solat. Sepatutnya pengarang menjelaskan kedudukan anggota badan ketika bersolat melalui gambar atau video.
Selain itu, dari segi ketepatan juga agak kurang kerana perbahasan dalam laman web ini tidak menguatkan isi kandungannya dengan dalil-dalil daripada hadis-hadis Nabi atau ayat-ayat al-Quran. Walaubagaimanapun isi kandungannya dan bacaannya tidak bercanggah dengan hukum syarak dan menepati hadis Nabi. Walaupun apa yang dibincangkan tidak bercanggah dengan hukum syarak, ia tetap boleh menimbulkan keraguan di kalangan sesetengah orang kerana tidak dinyatakan bukti pengambilannya.

No comments: